dinsdag 20 augustus 2013

zaterdag 10 augustus / Epernay

Dag 43

De wekker gaat om half 6. We hadden eigenlijk nog willen ontbijten, maar voor we in de keuken zijn is het al 6.10 uur. We eten onze yoghurtjes op en elk twee kleine boterhammen, maar hebben geen tijd meer om koffie te maken. De trein naar Rilly-la-Montagne vertrekt om 6.51 uur en 9 min later zijn we al op de plaats van bestemming. Het is een echt Champagne-dorp, maar alles is uitgestorven en gesloten. De st. Jacob-schelp wijst ons de weg het dorp uit en het bos in. Het pad loopt steil omhoog de montagne van Rilly op! Over modderige paadjes en door dichte bossen komen we in Les Haies en later in Germaine. Géén bar, geen restaurant en de bakker is op vakantie, dus verder maar weer, op zoek naar een bakkie troost. In het bos staat zóveel water in de diepe wielsporen, dat de kikkertjes er welig tieren. We moeten oppassen dat we niet op kleine kikkertjes of padjes trappen. Bij Bellevue gaan we met onze modderige kistjes aan, héél chique plassen en koffiedrinken in hotel Royal Champagne. Er is zelfs een lounge bij de toiletruimte, om bij te komen na het toiletbezoek! De prijs is er dan ook wel naar.

Op een bankje vlakbij het hotel genieten we van onze lunch en van het uitzicht. We lopen over een bochtige weg naar Champillon en verder richting Magenta (2km ten noorden van Epernay).
In de berm van de weg tussen de wijnstokken ligt een dode das. Hij ligt wat scheef en beweegt zich niet, maar verder ziet hij er helemaal gaaf uit. Niet bebloed, of zo. Er wordt idioot hard gereden op deze tweederangs wegen. Er rijden maar héél weinig auto's, maar wat er rijdt is een gevaar voor eigen en andermans leven. Later horen we dat er ook veel zoogdieren sterven, omdat er twaalf(!) maal per seizoen gif op de druiven gespoten wordt. Wie lust er nog een glaasje?

In Magenta vinden we algauw ons hotel. Het ziet eruit als vergane glorie, maar dan zonder dat het ooit glorie heeft gekend. De eigenaar en zijn vrouw en kinderen zijn nét vandaag terug van vakantie gekomen. Het is schoon maar alles rammelt of doet het niet meer, zoals ons luik voor het raam, dat niet meer naar beneden kan, zodat het 's nachts licht blijft in onze kamer. De kamer is verder wel ruim en ook de badkamer is groot en we hebben nachtlampjes en de bedden zijn schoon. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt!

We richten ons in, douchen en gaan om een uur of 5 richting Epernay, dat aan de andere kant van de Marne ligt. We kijken eerst even hoe laat de Carrefour sluit en dan gaan we het stadje verkennen en een terrasje zoeken waar we kunnen eten. We hebben keuze genoeg, maar de meeste serveren pas warm eten vanaf 8 uur en zo lang willen we niet wachten. We vinden een terras met uitzicht op een plein, waar al om 7 uur gegeten kan worden en nog lekker ook. Lysan eet haas met een macaroni-kaas oven schoteltje en Eline vissoep en een zalmsalade.
De nacht is wat onrustig vanwege het drukke verkeer. Voor het raam zonder luik hebben we Eline haar sjaal gedrapeerd.