maandag 29 april 2024

dag 137 zaterdag 6 april Ponferrada naar Cacabelos 15 km

We staan vroeg op en eten elk een cakeje als ontbijt. We lopen via een bijna vlakke weg naar Cacabelos. Na ongeveer 5 km gaan we in een bar langs de route echt ontbijten. We eten tortilla met stokbrood en drinken koffie en vers geperst sinaasappelsap. Als we verder lopen halen we 3 jonge vrouwen in, die we al eerder zagen: een Litouwse, een Duitse en een Engelse dame. De Duitse dame meent een Nederlands woord te kennen en zegt, wijzend op mijn haar: 'kapsalon', waarmee ze mijn kapsel bedoeld.

Het begint even flink te regenen. H dacht een poncho bij zich te hebben, maar het blijkt een klein plastic jasje te zijn. We knopen het vast met de mouwen achter zijn hoofd. Gelukkig is de regen snel voorbij. Het laatste stuk loop ik langzaam. Mijn knie doet flink pijn, dus ik ben blij dat het vandaag maar een korte afstand is.

In Cacabelos slapen we in Hostal St James Way. We richten ons in, douchen, enz. H gaat even het dorp in om wat eten voor de lunch te kopen en komt terug met een pak sinaasappelsap, een grote bak aardbeien en geitenkaas. We hebben nog een paar plakjes salami en brood. We denken te gaan picknicken op een bankje, maar als het gaat regenen vluchten we de overdekte markt binnen. De drie dames zitten daar uitgebreid te eten, maar blijven niet in Cacabelos. Zij gaan nog 4 km verder. We zitten bij het stalletje van een vrolijke Argentijnse en proeven haar eigengemaakte Empanadas en drinken daarbij wijn uit de regio.

Op onze kamer eten we aardbeien en gaat H slapen en ik schrijf in mijn dagboekje. We lopen nog even door het dorp en kopen wat eten in de supermarkt voor het ontbijt . Als het eindelijk 8 uur is, gaan we naar beneden om te eten. Er zit al een Duitse vrouw uit München: Rosa. Ze vraagt ons erbij te komen zitten. Even later komt er nog een Spaanse pelgrim bij, Luis uit Valencia. We eten samen en spreken Duits, Spaans en Engels, ondersteund door de nodige gebaren. Het wordt een gezellige avond, vooral als wij op Brandy trakteren. Luis is al in het ziekenhuis geweest. Zijn schoenen zijn te klein en hij heeft erge zere voeten. Als hij morgen nog zo'n last heeft, wil hij een bus nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten