dinsdag 18 september 2018

De terugreis via en verblijf in Bordeaux

maandag 10 en dinsdag 11 september 2018

We staan om 8 uur op en vertrekken om half 10. We kopen eerst nog lekkere broodjes bij de warme bakker en dan lopen we naar het station, waar we op een bankje in de zon op de trein wachten. Jammer genoeg zien we vandaag niets meer van de Pyreneeën. Die zijn achter de wolken verdwenen. We zitten ruim 2 uur in de trein, waarvan we in iets meer dan 1 uur Les Landes doorkruisen. Daar hebben wij te voet ruim 3 dagen over gedaan!

Als we in Bordeaux uit de trein stappen, overvalt de drukte ons. Wat een mensen massa! Het is nog een flinke tippel naar de pelgrimsherberg, waar we ontvangen worden door een verlegen vrijwilligster, die ons steeds niet verstaat of begrijpt en een hard pratende dominante man, die haar steeds corrigeert. Er is ook nog een oudere man aanwezig, die er in het Engels tussendoor praat. Als de formaliteiten eindelijk zijn afgerond, brengt de oude man ons naar ons hok met stapelbed. Er zijn 6 hokjes zonder deur met in elk een stapelbed en 2 kluizen voor je spullen. We kijken elkaar aan, zucht..... Wel een afknapper aan het einde van de reis. Waar de douches en toiletten zijn, moeten we zelf maar uitzoeken. Dat wordt er niet bij verteld.
We zetten onze rugzakken in de kluis en vluchten de stad in. Daar is genoeg te beleven: mooie kerken en gebouwen, gezellige terrasjes. De brede rivier de Garonne met parkjes en banken er langs.
 's Avonds eten we op een terras van een restaurant dicht bij de herberg.
Als we terug gaan naar onze refuge, blijken er 2 Franse meisjes en een echtpaar uit Frans Canada bij gekomen te zijn. Slapen in onze open konijnenhokken is een bijzondere belevenis. Het wordt voor ons allebei een onrustige nacht.

Om 6 uur worden we wakker van de Franse meisjes. De wekker gaat een half uur lang iedere 3 minuten af, voordat ze opstaan. Wij vertrekken na het ontbijt met onze rugzakken en lopen via de vlooien- en de overdekte-markt en een mooie kerk, naar het station. Daar lunchen we en stappen op de shuttle-bus, die ons naar het vliegveld brengt.

We zijn weer 230 km dichter bij Santiago de Compostella! Nog zo'n 900 km te gaan.