zondag 10 mei 2015

Naar Vezelay!

dag 57  / maandag 27 april / koningsdag

Dochter Eline is in Utrecht ingestapt en Lysan voegt zich in Gouda bij haar.
 We hebben er zin in!
 In Rotterdam stappen we over op de Thalys naar Parijs. Als we net een half uur rijden staan we stil. Een storing in het computersysteem horen we via de intercom. Na een tijdje gaan we in slow-motion verder. Als we maar niet onze aansluiting missen zoals vorig jaar!
Gelukkig rijdt de trein vanaf Brussel weer flink door.
Met 20 min. vertraging bereiken we Parijs. We hebben nog 40 minuten om de trein vanaf station Paris-Bercy te halen.
We hebben aan de bar in de Thalys de metro-kaartjes voor Parijs gekocht en weten welke RER-trein we moeten nemen naar Bercy, n.l met de trein naar het Gare de Lyon en dan nog even met een metro tot Bercy.
We kopen een kaartje aan het loket en hebben dan nog 5 min. om de trein naar Sermizelles te halen.
Pfff, gelukt!
 Opgelucht zitten we in de trein en genieten van onze lunch. Het is heerlijk rustig in het boemeltje en er is een keurige wc. Het uitzicht wordt jammer genoeg enigszins vertroebelt door de regen.
Om 15.12 uur stappen we uit op het ons welbekende station Sermizelles-Vezelay.
We maken onze stokken op lengte, doen de regenhoezen om onze rugzakken, sjaals om, jassen dicht Lysan zelfs handschoenen aan en gaan op stap.
Het begint harder te regenen en daarbij waait het ook nog flink.
In Givry volgen we de rood-witte wandelroute, maar na een paar km zien we met de GPS op de kaart van Lysan haar smartphone, dat we naar het zuidoosten lopen i.p.v het zuidwesten. Dat begint al goed!
In Givry vinden we de schelp die ons de juiste route wijst. De rivier de Cure loopt rechts van ons en in de regen zien we steeds duidelijker Vezelay opdoemen.
In de berm bloeien veel mooie voorjaarsbloemen, o.a sleutelbloemen en wilde orchideeën. Net buiten Asquins begint het bekende steile pad naar Vezelay. Natuurlijk kun je ook via de autoweg lopen, maar als echte pelgrim doe je dat natuurlijk niet!
We klauteren omhoog en bereiken eindelijk onze bestemming voor vannacht: Vezelay.
De kathedraal van Maria Magdalena en een middeleeuws stadje op een hoge heuvel. Het is een mooie, toeristische plaats waar ook veel 'gewone' mensen heen gaan. Dat is te zien aan het soort winkels waarvan er nog veel nu om 18.30 uur open zijn. En dat op maandag!
La Maison Bethanie, waar we elk een kamer hebben, ligt weer onderaan de heuvel, aan de andere kant van het stadje.Via de mail hebben we de code voor de voordeur gekregen.We hebben elk een ruime eenpersoonskamer met wastafel en met warm en koud water en een eenpersoonsbed met schoon onderlaken, een deken en een gesteven sloop. Het toilet en de badkamer zijn op de gang, maar wij zijn vannacht de enige bewoners.  Prima!

Nadat we ons hebben ingericht en opgefrist, gaan we op zoek naar een restaurant.We vinden iets waar het warm en gezellig is en eten kip met mosterdsaus en gebakken aardappeltjes of friet. Eline eet Îles-Flottant toe, maar dat valt een beetje tegen. Om 10 uur liggen we in bed. Lysan zet haar wekker om 06.20 uur, want zij wil morgenochted naar de vroege dienst in de Sainte Madeleine.